nainen joogaamassa

Jooga aloittelijalle – 7 helppoa vinkkiä

Oletko miettinyt joogan aloittamista, mutta et ole vielä saanut itseäsi niskasta kiinni? Joogan aloittaminen on käytännössä helpompaa kuin monen muun lajin, sillä et tarvitse suurta määrää välineitä ja voit harjoittaa sitä kotona. Joogaamiseen sopii mukavat, taipuvat vaatteet eli sinun ei joogan takia tarvitse hankkia uutta urheiluasusettiä. Tässä artikkelissa jaamme 7 helppoa vinkkiä joogataipaleesi aloittamiseen.

1. Löydä syy joogalle

Tärkein askel aloittamisessa on löytää oma syysi joogan aloittamiselle. Se voi olla mielenrauhan lisääminen, notkeuden kehittäminen, vahvuuden kehittäminen, stressin lievityskeino… Sinä päätät! Tärkeintä, että löydät oman näköisesi motivaation lähteen itsellesi. Kun syy joogata on selvillä, on sinulla enemmän tahtoa myös harjoittaa sitä.

2. Usko kehitykseen

Jooga voi alussa tuntua todella haastavalta ja sinusta voi tuntua, ettet kehity lainkaan. Älä kuitenkaan vaivu epätoivoon! Joogaaminen on kuitenkin sama kuin uuden kielen tai muun uuden taidon oppiminen: se vie aikaa. Anna siis itsellesi aikaa ja usko prosessiin. Joogaustaitosi kehittyvät kyllä säännöllisten harjoitteiden myötä. Muista nauttia pienistä edistysaskeleista, äläkä vertaa itseäsi Youtube-videoiden joogaajiin.

3. Aloita kevyesti

Sinun ei tarvitse aloittaa joogaamista 90 minuutin hot-jooga treenillä eikä edes 60 minuutin joogatunnilla. Keskity mieluummin säännöllisyyteen ja joogaa aluksi vaikka 10 minuuttia kerrallaan tehden joogan perusasentoja, kuten alaspäin katsovaa koiraa, lapsen asentoa, vuoriasentoa ja shavasanaa eli rentoutumiseen käytettävää asentoa. Saatat huomata, että rentoutumisasento voikin olla kaikkein vaikein, etenkin, jos arkesi on kovin hektistä!

4. Hanki itsellesi sopiva joogamatto

kaksi joogamattoa

Joogamatto on aloittelevan joogaajan tärkein – ja alussa ainoa tarvittava – hankinta. Joogamattoja on markkinoilla monenlaisia. Yleisemmin joogamattojen paksuus on 3-6 mm, ja yleisin joogamatto onkin noin 6 mm paksu. Mikäli aiot käydä joogatunneilla kodin ulkopuolella, ota huomioon myös joogamaton paino: ei ole kiva kanniskella monta kiloa painavaa mattoa. Joogamatoissa on myös eri pituuksia, vaihdellen yleensä 170-185 cm välillä. Valitse oman pituutesi mukaan sinulle sopivin. Materiaalivalintojakin on useita. PVC-joogamatot ovat kaikista pehmeimpiä. Ympäristöystävällisin materiaali on taas NBR, mutta se ei ole niin pehmeää materiaalia. Lue lisää joogamattovertailusta täältä! (LINKKI TÄNNE: https://joogatarvikkeet.fi/vertailu/)

5. Päätä joogaharjoituksen toteutusmuoto

Joogan harjoittamiseen on nykyään monia muitakin vaihtoehtoja kuin ohjatut joogatunnit joogasalilla. Youtube on täynnä hyviä joogavideoita. Lisäksi älypuhelimen sovelluskaupasta voi lataa monia erilaisia joogasovelluksia, joista suosituimmat ovat muun muassa Yogaia, Daily Yoga ja Yoga for Beginners. Lisäksi netistä löytyy suuri määrä muita videoita ja kuvin ohjattuja joogaharjoitteita. Päätä, mikä näistä vaihtoehdoista sopii sinulle parhaiten. Ja jos innostut, voit myös yhdistellä näitä!

ihmiset joogatunnilla

6. Tee aikaa joogalle

Varaa aikaa kalenteristasi joogalle samalla tavalla kuin varaisit aikaa työtapahtumille ja ystäville. Tämä kohta on erittäin tärkeä etenkin, jos joogaat yksin kotona. Mikäli et tee aikaa joogalle arjestasi, se unohtuu helposti. Paras tapa tehdä joogasta säännöllinen osa elämääsi on ottaa sille oikeasti aikaa arjessasi. Ja muista, kuten kohdassa 3. totesimme, sen ajan ei tarvitse olla pitkä. Kunhan se on säännöllistä-

7. Omaksu joogan antama mielentila

Pyri jokaisen treenin yhteydessä keskittymään joogan antamaan meditatiiviseen mielentilaan. Pyri tyhjentämään ajatuksesi ja keskity ajatusten sijasta hengitykseesi. Hengitykseen keskittyminen auttaa sinua rentoutumaan ja se vaikuttaa positiivisesti henkiseen hyvinvointiisi. Pyri löytämään tästä mielentilasta voimaa elämääsi ja nauti sen tuomasta olosta ja mielentilasta. Muista kuitenkin olla armollinen itsellesi: on täysin normaalia, että aloittelijana ajatukset harhailevat. Kehityt kuitenkin tässäkin kerta kerralta!